Siirry sisältöön

Hyvinvointivaltion tärkeimpiä tehtäviä on huolehtia heistä, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Suomen vanhimpana vammaispalveluyrityksenä Validialla on tärkeä yhteiskunnallinen rooli. Olemme olemassa, jotta jokaisen oikeus arvokkaaseen elämään voisi toteutua.

Jotta jokaisen oikeus arvokkaaseen elämään toteutuisi

Palvelumme – asuminen, kuntoutus, henkilökohtainen apu ja päivätoiminta – tukevat olennaisesti vammaisten ja vammautuneiden ihmisten elämänlaatua ja osallisuutta yhteiskunnassa.

Sujuvasta arjesta ja pitkistä asiakassuhteista syntyy elämäntarinoita, jotka koskettavat sekä meitä validialaisia että asiakkaitamme.

Me haluamme elää ajassa. Kehittää palveluita asiakkaiden tarpeiden mukaan ja yhdessä hyvinvointialueiden kanssa. Löytää uusia tapoja hyödyntää teknologiaa ja samalla varmistaa, että meillä on aikaa inhimillisiin kohtaamisiin juuri niissä tilanteissa, joissa toisen ihmisen merkitys on suurin.

Validian tarina

Validian tarina alkoi maailmansotien jälkeen, kun Invalidiliitto 1940-luvulla lähti edelläkävijänä luomaan ammattikoulutuksen ohella invalidien kuntoutus- sekä asumispalveluita.
Invalidiliitto luopui Validian omistuksesta keväällä 2024. Nykyisin Validia on osa Pohjoismaiden johtavaa hoiva-alan yhtiötä, Ambea-konsernia. Yhteinen tavoitteemme Ambea-konsernissa on olla laatujohtaja hoivapalveluissa ja työtämme ohjaa yhteinen arvopohjamme.
Tänä päivänä yhteiskuntaa rakennetaan esteettömyys ja saavutettavuus huomioiden, palveluiden järjestämisestä vastaavat hyvinvointialueet, ja kaikkea ohjaa vammaispalvelulaki, jonka pohjana on vammaisten itsemääräämisoikeus.

Jokaisen TArina on arvokas


Vastuun kantaminen on asenne, jota Validiassa on rakennettu alusta asti. Ihmiseltä ihmiselle, kunnioittaen ja myötätuntoisesti.

ILO-arvot ohjaavat työtämme

Tavoitteissamme meitä ohjaa arvomme, jotka Validialla kiteytyvät sanaan ILO.

Inhimillisyys tarkoittaa, että kohtaamme kaikki ihmiset tasavertaisina, toisiamme arvostaen ja kuunnellen. Toimimme aina asiakkaan parhaaksi ja huolehdimme yhteisestä hyvinvoinnista sekä turvallisuudesta.

Asiakkaiden luottamus syntyy, kun toimimme läpinäkyvästi ja vastuullisesti. Palvelun laatu ja sitoutuminen sovittuihin toimintatapoihin muodostavat toimintamme perustan. Luottamus tulee ansaita arjessa joka päivä.

Kehittyminen vaatii oivallusta. On tärkeää hakea ratkaisuja, oppia yhdessä, tarttua toimeen, jakaa osaamista ja olla ylpeitä ammattitaidostamme. Haluamme kehittää ja uudistaa vammaispalveluja sekä yhteiskuntaa. Yhteiskunnalliset murrokset ovat aina inspiroineet meitä. Nyt jos koskaan hoiva-ala tarvitsee vastuullisia ja rohkeita uudistajia.

Tutustu Validian strategiaan

Uudella strategiakaudelle Validia vahvistaa kolmea suurta teemaa

  1. Kulttuurin rakentaminen ja osaamisen kehittäminen
    Luomme ILO-arvojen kautta inhimillistä välittämisen ja vastuunkantamisen kulttuuria, joka ohjaa sekä päätöksentekoa että työn arkea. Työn merkityksellisyys on meille validialaisille tärkeää, ja haluamme, että meillä tehdään työtä motivoituneesti ja sitoutuneesti aina asiakkaan lähtökohdista ja asiakkaan tarpeet ymmärtäen.  Haluamme kasvattaa ja tukea henkilöstön ylpeyttä sekä yhteisestä osaamisesta
    että työskentelystä Validiassa. Tätä tuemme osaamista kehittämällä, yhtenäisillä toimintatavoilla ja ohjeistuksilla sekä osallistamalla henkilöstöä mahdollisimman paljon.
  2. Asiakaskokemuksen ja -kohtaamisten parantaminen
    Selkiytämme tapaamme mitata ja johtaa palveluiden laatua ja asiakaskokemusta tähdäten ylivertaiseen palvelu- ja työntekijäkokemukseen. Toimintaamme ohjaa asiakaslähtöinen ajattelu ja asiakaskokemuksen kautta valintojen tekeminen. Asiakaskokemus on myös tärkeä osa omavalvontaamme ja palveluiden kehitystä. Kehitämme myös osaamistamme kohdata vammainen henkilö ja tarjoamme monipuolisesti mahdollisuuksia osallistua yhtiön toiminnan kehittämiseen sekä palautteiden antamiseen. Ymmärrämme, että henkilöstön pysyvyydellä ja hyvinvoinnilla sekä kulttuurilla on merkitystä myös asiakaskokemukseen. Mittaamme asiakastyytyväisyyttä neljä kertaa vuodessa, ja julkaisemme asiakaskokemus- ja laatutuloksia verkkosivuillamme.
  3. Digitalisaation mahdollisimman laaja hyödyntäminen
    Validia etsii ja pilotoi aktiivisesti uusia teknologisia ratkaisuja sekä pyrkii mahdollisimman laajasti hyödyntämään digitalisaatiota niin tiedonhallintaan, vuorovaikutukseen, johtamiseen kuin hoitotyöhön.

Laatuindeksit ja -mittarit ohjaavat Validian toiminnan vaikuttavuutta

Validian laatuohjelma pitää sisällään keskitetyn laatuorganisaation, laatumittareiden kehittämisen sekä laadun johtamisen prosessit ja raportointityökalut.

Validian laatutyön pohjaksi on rakennettu systemaattinen omavalvonta, jota täydentää viranomaisten ja hyvinvointialueiden suorittama valvonta sekä ulkopuoliset laatuauditoinnit (Kiwa). Arjen johtamisessa käytössämme on mm. niin asumiseen, kuntoutukseen kuin henkilökohtaiseen apuun rakennetut laatuindeksit, joiden avulla varmistamme asiakkaan elämänlaatua, palveluiden laatua ja työntekijöiden työn tekemisen laatua.

Osana laatutyötä ja laatuindeksiä olemme myös kehittäneet kokonaisvaltaisen toimintakykymittarin asumispalveluihin. Mittariston avulla on mahdollisuus arvioida vammaisen henkilön palvelun tarvetta ja toteuttamista sekä tunnistaa asiakkaan toimintakykymuutoksia. Lisäksi sen avulla on mahdollista osoittaa sitä, miten palvelu muuttaa asiakkaan toimintakykyä ja hyvinvointia.

Koko vammaispalvelun toimiala tulee hyötymään, että palvelun tuottajilla ja järjestäjillä on yhteinen tapa mitata hoivan tarvetta ja vaikuttavuutta. 

Palautteiden avulla kehitämme toimintaamme ja palveluitamme. Tämän linkin kautta saat myös meihin yhteyden. Kiitos ajastasi.