Siirry sisältöön

Validia käynnisti vuonna 2021 osana strategia- ja muutosprosessia historiallisesti mittavan palveluiden ja toiminnan laadun kehittämiseen sekä parantamiseen tähtäävän ohjelman, joka on kattanut kaikki yhtiön liiketoiminnat. Ohjelma pitää sisällään keskitetyn laatuorganisaation, laatumittareiden kehittämisen sekä laadun johtamisen prosessit ja raportointityökalut. Lisäksi vaikeavammaisten asumista koskeva mittava toimintatapauudistus kohdistui työn organisointiin, työvuorosuunnitteluun ja seurantaan. Myös valtaosa asumispalveluiden prosesseista ja ohjeistuksista uusittiin. Uudistuksen myötä pystymme aiempaa paremmin seuraamaan asukkaan toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.


Henkilöstön viihtyvyys ja asiakkaiden sitoutuneisuus kehittynyt yli tavoitteiden

Laatutyö aloitettiin korona-pandemian keskellä ja se on jatkunut kolme vuotta tiiviissä yhteistyössä niin hyvinvointialueiden kuin viranomaisten ja asiakkaidemme kanssa. Vaikka työ on jatkuvaa parantamista, haluamme nyt strategiakauden lopulla kiittää kaikkia mukana olleita ja olla äärimmäisen kiitollisia saavutetuista tuloksista. Juuri valmistuneen henkilöstön tyytyväisyystutkimuksen tulos nousi ennätyslukemiin, samoin tilaaja- ja käyttäjäasiakkaiden tyytyväisyystulokset.

Mittaamme kaikissa ryhmissä suositteluhalukkuutta (NPS), jotka viimeisimmissä loppusyksyn mittauksissa olivat:

Laatutyön ohella olemme myös pyrkineet rakentamaan sekä henkilöstön että käyttäjäasiakkaiden osallisuutta ja mahdollisuutta antaa palautetta. Tältäkin osalta voimme olla tyytyväisiä, sillä kaikkien tutkimusten vastaajamäärät ovat nousseet vuosi vuodelta merkittävästi. Henkilöstökyselyn mukaan erityisesti työn merkityksellisyys, mahdollisuus toimia yhtiön ILO-arvojen (inhimillisyys, luottamus, oivallus) mukaan ja oppiminen ovat kehittyneet positiivisesti.  Kaikki Validiaa koskeneet valvonta-asiat ovat nyt päättyneet ja yhtiön toimenpiteet laadun kehittämisessä on viranomaisten toimesta katsottu riittäviksi. Jatkamme edelleen hyvää yhteistyötä eri viranomaisten ja hyvinvointialueiden kanssa.

Validian laatutyön pohjaksi on rakennettu systemaattinen omavalvonta

Validian omavalvontaa täydentää viranomaisten ja hyvinvointialueiden suorittama valvonta sekä ulkopuoliset laatuauditoinnit (Kiwa). Arjen johtamisessa käytössämme on mm. niin
asumiseen, kuntoutukseen kuin henkilökohtaiseen apuun rakennetut laatuindeksit, joiden avulla varmistamme asiakkaan elämänlaatua ja työntekijöiden työn tekemisen laatua.

Vammaispalveluiden edelläkävijänä Validia on kehittänyt InterRAI:n ja Raisoftin
asiantuntijoiden sekä käyttäjäasiakkaiden kanssa kokonaisvaltaisen toimintakykymittarin asumispalveluihin (RAI CHA VAP). Mittariston avulla on mahdollisuus arvioida vammaisen henkilön palvelun tarvetta ja toteuttamista, tunnistaa asiakkaan toimintakykymuutoksia sekä osoittaa, miten palvelun avulla pystytään kuntouttamaan asiakkaan toimintakykyä ja hyvinvointia. RAI mahdollistaa asukkaiden palveluluokkien suunnittelun ja henkilökohtaisten hoito- ja toteuttamissuunnitelmien tekemisen sekä seuraamisen suoraan toimintakykyarvioinnin pohjalta. RAI sisältää kokonaisuutena 18 erillistä mittaria sekä kahdeksan herätettä. RAI-arviointi ja toteuttamissuunnitelma tehdään jokaiselle asiakkaalle vähintään kuuden kuukauden välein ja useammin, jos asiakkaan toimintakyvyssä tapahtuu oleellisia muutoksia. Osana laadun kehittämistä yhtiö on panostanut myös henkilöstön rekrytointiin, resurssointiin sekä koulutukseen.


Yhteensä 20 ulkoista ja sisäistä auditointia
Asumispalveluissa omavalvontaa seurataan seurantaraporttien sekä poikkeamien ja läheltä piti -ilmoitusten avulla ja tuetaan konkreettisesti koulutusten sekä toimintaohjeistuksien ohella mm. tarkastuslistojen avulla. Sisäisten auditointien suunnitelma on tehty kolmeksi vuodeksi 2024-2026. Tänä vuonna auditoituja asumisyksiköitä on tähän mennessä ollut 12 (Tampere, Poltinaho, Seinäjoki, Kokkola, Kontiolahti, Kouvola, Lintukorpi, Pitäjänmäki, Jatko, Kannelmäki, Porslahti ja Joensuu), joiden osalta poikkeamia on todettu mm. yhteisten toimintaohjeiden noudattamisessa, kirjaamisen sisällöissä ja toteuttamissuunnitelmien ajantasaisuudessa. Näiden kaikkien osalta on annettu lisäohjausta ja koulutusta.

ISO 9001 -standardin mukainen toiminta osoittaa, että organisaation toiminta on laadukasta ja korkeaa asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyyttä edistävää. Tänä vuonna ulkoisessa auditoinnissa auditoitiin johtamisjärjestelmä sekä 8 asumisyksikköä (Iisalmen, Kaarinan, Kannelmäen, Koristonrannan, Kuopion, Käpylän, Yli-Maarian ja Vasaramäen Validia-talot). Auditoinnissa havaittiin 6 lievää poikkeamaa, joista toimitettiin lisäselvitykset määräajassa, ja Validialle myönnettiin sertifikaatti.

Validia sai hyvää palautetta laadun kehittämistyöstä, joka näkyy arjessa mm. siten, että

Vuonna 2023 julkaisimme myös ensimmäisen vastuullisuusohjelmamme. Tähän vastuullisuusohjelmaan olemme määrittäneet liiketoimintaamme koskevat megatrendit, tärkeimmät sidosryhmät ja heidän odotuksensa, vastuullisuusperiaatteet sekä kestävän kehityksen tavoitteet. Parhaillaan valmistaudumme CSRD-direktiivin mukaiseen ESG-raportointiin.

Validia Hervanta