Valviran valtakunnallinen valvonta päättyy 1.12.2021
Valvira on tänään 1.12.2021 ilmoittanut päättävänsä Validian asumispalveluita koskevan valtakunnallisen erityisvalvonnan. Valvonta alkoi lokakuussa 2020, ja tärkeimpiä valvonnan kohteita ovat olleet henkilöstön määrä, rakenne ja vastuut, lääkehoidon toteuttaminen, omavalvonnan kehittäminen sekä asiakkaiden palvelun odotusajat.
Päätöksessään Valvira toteaa Validian toteuttaneen määräyksen mukaista kehittämis- ja laatutyötä sekä parantaneen merkittävästi omavalvontaa. Valvonnan lopettamispäätöksen tarkemmat perustelut löytyvät; https://www.valvira.fi. Lisätietoja päätöksestä antaa ylitarkastaja Sari Vuorilampi.
Johtavana valvovana viranomaisena Valvira on arvioinut Validian jo käynnistämät sekä työn alla olevat toimenpiteet oikeiksi ja riittäviksi, jotta valtakunnallinen erityisvalvonta voidaan päättää. Validia on valvonnan aikana laatinut laajan kehityssuunnitelman palveluiden hoidon laadun varmistamiseksi sekä toteuttanut ja raportoinut yksityiskohtaisesti tehdyistä toimenpiteistä sekä niiden vaikutuksista. Tätä työtä yhtiö jatkaa edelleen. Viranomaisten on voitava todentaa, että Validialla on kyky tuottaa vammaispalveluita viranomaismääräysten ja asiakassopimusten mukaisesti, valtakunnallisesti yhteneväisillä prosesseilla sekä raportoida toimintaansa ja palveluiden laatua.
Validian uusi strategia, ”Rakennetaan Suomesta maailman paras maa vammaisille ja vammautuneille”, on osoitus yhtiön johdon vahvasta tahtotilasta kehittää palveluiden laatua sekä varmistaa yhtenäisen ja laadukkaan hoidon toteutuminen kaikissa Validian tuottamissa palveluissa ja kaikissa toimipaikoissa.
Validian vammaispalveluiden laatua valvotaan jatkossa yleisten prosessien mukaisesti niin yhtiön omavalvonnan, palveluita ostavien kuntien, aluehallintovirastojen sekä Valviran toimesta. Lisäksi Validia pyrkii parantamaan vuoropuhelua palveluiden käyttäjien sekä heidän läheistensä kanssa.
Seuraamme aktiivisesti sekä palveluiden laatua että henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Havaitessasi kehityskohteita Validian palveluissa, toivomme sinun ottavan yhteyttä asumisyksikön yksikönpäällikköön tai Validian www-sivujen palautekanavan kautta. Yhteydenottolomake on tarkoitettu sekä työntekijöiden, asiakkaiden että muiden henkilöiden käyttöön, ja palautetta voi antaa myös nimettömästi. Kaikkiin yhteydenottoihin pyritään vastaamaan kolmen päivän kuluessa: https://validia.fi/yhteystiedot/yhteydenottolomake.
Lisätietoja:
Lisää ajankohtaisia uutisia
Kansainvälistä vammaisten päivää vietetään jälleen 3.12. – vamma ei ole este monipuoliselle arjelle
Uutiset 25.11.2024Vammaispalvelut mahdollistavat mielekkään arjen Suomen YK-liiton mukaan maailmassa on yli miljardi vammaista henkilöä, ja he …
Vuonna 2021 aloitettu Validian laatuohjelma tuottaa tulosta
Uutiset 19.11.2024Validia käynnisti vuonna 2021 osana strategia- ja muutosprosessia historiallisesti mittavan palveluiden ja toiminnan laadun kehittämiseen …
Bobath-kurssi Synapsiassa
Uutiset 13.11.202413.11.2024 Tavoitteenamme on olla vammaispalveluiden laatujohtaja, ja henkilöstömme osaamisen kehittäminen on meille tärkeää. Halusimme tarjota …