Validialla mitataan asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti vuoden mittaan. Kysymme asiakkailtamme neljä kertaa vuodessa suositteluhalukkuutta (NPS=Net Promoter Score) sekä kerran vuodessa asiakkaiden kokemuksia palveluistamme.
Vuonna 2024 asiakkaidemme asiakastyytyväisyys palveluihimme nousi ennätystasolle. Edellisen strategiakautemme (2021–2024) NPS-tavoitteemme on ollut 30, jonka ylitimme reilusti. Koko yhtiön NPS-tulos oli 47, ja se on noussut tasaisesti jo pitkän aikaa. Suositteluhalukkuuden erinomaista tulosta kuvaa myös se, että lähes puolessa Validian asumispalveluiden ja päivätoiminnan yksiköistä NPS-tulos oli 60 tai yli.
Vuosittaisen laajemman asiakaskyselyn tulokset ovat myös erinomaisia. Kysyimme asiakkailtamme muun muassa ystävällisestä kohtelusta, luottamuksesta, tyytyväisyydestä palveluihimme, palvelujen toteutumisesta sekä henkilöstön ammattitaidosta. Kysymykset eroavat hiukan asumispalvelujen, päivätoiminnan, kuntoutuksen ja henkilökohtaisen avun välillä erilaisen toiminnan vuoksi.
”Kuinka otettiin alkuunsa vastaan ja hoitajat on pyrkineet ymmärtämään, mun vammaani parhaansa mukaan.”
”Hyvää on, että aina voi ottaa yhteyttä, jos jotain tulee mieleen.”
Vuoden 2024 tulosten perusteella koko yhtiötä koskevien tyytyväisyyttä kuvaavien vastausten keskiarvo oli 3,5 (maksimi 4). Tulos on erinomaisella tasolla ja kehittynyt kolmen vuoden ajan tasaisesti.
- Asumispalveluissa vastaustuloksissa korostui henkilöstön ystävällisyys (3,7), avun saaminen (3,6), turvallisuuden kokemus (3,6) sekä luottamus työntekijöihin (3,6).
- Päivätoiminnan osalta asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä päivätoiminnan sisällön mielekkyyteen ja siihen, että he pystyvät itse vaikuttamaan toiminnan sisältöön. Kokonaisuudessa tyytyväisyys päivätoimintaan oli (3,7).
- Kuntoutuksen osalta asiakkaat arvostivat korkealle luottamusta (3,7) sekä työntekijöiden ammattitaitoa (3,7).
- Henkilökohtaisen avun asiakkaat kokivat, että työntekijät ovat luotettavia (3,8) ja täsmällisiä (3,8). Lisäksi henkilökohtaisen avun asiakkaat kokivat, että avustajat tietävät, miten heitä avustetaan (3,7).
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksissa korostui kaikkien palvelujen osalta luottamus työntekijöihin. Luottamus oli kaikissa palveluissa erinomaisella tasolla, ollen yli 3,5. Luottamus oli erityisen korkealla tasolla kehitysvammaisten palveluissa, jossa sen arvo oli 3,84.
”Tärkeintä on, että hoitajan ja minun välinen yhteistyö toimii. Ja täällä se toimii.”
”Henkilökunta on pysyvää ja ystävällistä.”
”Turvallinen olotila ja hyvä hoito.”
Eniten kehitettävää oli asumisen ja kuntoutuksen osalta ruuan maittavuudessa. Kuntoutuksen osalta ruuan maittavuus oli tyydyttävällä tasolla (2,4) ja asumisen osalta kuitenkin hyvällä tasolla (3,0). Asumispalveluissa ruuan maittavuudessa on tapahtunut myönteistä kehitystä vuoden takaiseen. Asiakkaat ovat osallistuneet miettimään ruuan maittavuuteen vaikuttavia asioita ja Validialla on otettu käyttöön toiveruokapäivät. Kuntoutuksen osalta selvitetään tarkemmin ruuan maittavuuteen liittyviä asioita, jotta pääsemme kehittämään oikeita asioita.