Palvelukoordinaattori Mika: ”Validialla olen aina saanut tehdä niitä töitä, joista itse tykkään”
Mika Saranpää aloitti henkilökohtaisen avustajan työt tehtyään sitä ennen pitkän uran kaupallisella alalla. Validialla hän on nyt työskennellyt vuosikymmenen verran ja edennyt palvelukoordinaattorin tehtäviin.
Siitä on nyt hieman yli kymmenen vuotta, kun tulin Validian palvelukseen. Tämä kertonee siitä, että olen viihtynyt.
Aloitin työt Turun Validia-talossa elokuussa 2014. Alun perin sopimuksessani oli 30 tuntia henkilökohtaisen avustajan tehtäviä ja loput ajasta olin asumisen apuna. Lähihoitajatutkintoa minulla ei ole, mutta auttelin kaikessa, missä ilman tutkintoa voin.
Oma koulutukseni ja taustani on kaupallisella alalla, jolla ehdin työskennellä 20 vuotta, kunnes totesin, että olen saanut niistä töistä kaiken, mitä voin saada. Lähdin ammattikorkeakouluun opiskelemaan matkailualaa. Pari vuotta myöhemmin menin tienaamaan opiskelurahoja kiinnostavaan työpaikkaan ja päädyin sitä kautta catering-yrittäjäksi, minkä jälkeen olin vielä pienen tovin mukana yhdessä yritysmyyntiprojektissa.
Vuonna 2011 minulle tuli eteen muutto Turkuun. Mietin hetken, mitä ryhtyisin siellä tekemään. Sitten löysin ihmisen, joka palkkasi minut henkilökohtaiseksi avustajakseen.
Mukavaa ja palkitsevaa työtä avustajana
Henkilökohtaisen avustajan työ tuntui mukavalta ja palkitsevalta, koska siinä ollaan kivan äärellä: pystyn olemaan apuna toiselle ihmiselle, jotta hän voi elää omaa arkeaan. Lähdin avustettavani mukaan niin kauppareissuille kuin taidenäyttelyihin ja konsertteihinkin, ja kävin hänen kanssaan myös Validian päivätoiminnassa.
Kun pestini tämän ihmisen avustajana päättyi, ajattelin kysellä töitä Hietarinnan Sarilta, johon olin tutustunut Validian päivätoiminnassa. Sari ehti kuitenkin ensin. Hän otti yhteyttä ja kysyi, tulisinko töihin Turun talon uuteen henkilökohtaisen avun yksikköön, jota hänet oli nimitetty vetämään. Siitä alkoi minun urani Validialla.
Oikea aika uuden oppimiselle
Toiminta Turun talossa kasvoi, ja henkilökohtaiseen apuun tuli lisää sekä asiakkaita ja avustajia. Ihmiset vaihtuivat, ja pomotkin vaihtuivat. Minä tuurailin pomoja loma-aikoina hyvin alkuvaiheesta saakka, ja jossain vaiheessa minut nimitettiin tiimivastaavaksi. Luovuin kuitenkin tiimivastaavan tehtävästä henkilökohtaisista syistä ja jatkoin työtä avustajana.
Vuonna 2023 organisaatiotamme uudistettiin, ja henkilökohtaiseen apuun aukesi palvelukoordinaattorin tehtävä Turkuun. Hain paikkaa, sillä minusta tuntui, että aika uudenlaiseen toimenkuvaan siirtymiselle ja uuden oppimiselle oli oikea. Minut valittiin.
Urani Validialla on mennyt tosi kivalla tavalla
Mielestäni urani Validialla on mennyt tosi kivalla tavalla: olen aina saanut tehdä niitä töitä, joista itse tykkään. Nykyisin toimenkuvaani kuuluu pääosin töiden järjestelyä, mutta minulla on myös päivittäin kontakteja asiakkaisiin. Turussa asuvia asiakkaita näen omalla työpaikallani, ja muiden alueiden asiakkaiden kanssa juttelen puhelimessa; vastuualueisiini kuuluvat Turku, Pori, Mikkeli, Joensuu, Iisalmi, Kajaani ja Kuopio.
Onnistumisen riemua työssä
Kaikkein mukavinta nykyisessä työssäni on se, että pystyn järjestämään kivoille asiakkaille apua ja työntekijöille sopivat työvuorot. Suurinta onnistumisen riemua koen, kun onnistun sairaustapauksien tai vastaavien sattuessa löytämään ratkaisut paineen alla ja saan avustukset asiakkaille pyörimään sovitusti.
Myös se on tärkeä asia, miten uskomattoman hieno työyhteisö meillä on. Olen ehtinyt työskennellä pitkän työurani kanssa aika monenlaisissa työyhteisöissä, ja tämä on niistä ehdottomasti paras. Meillä on hyvä, humoristinen ilmapiiri, jossa kollegaa autetaan aina. Sehän on päivänselvää, että jokainen tarvitsee joskus apua, ja meillä toisen auttaminen on jotenkin sisäänrakennettu porukkaan.
Kiitokset hyvästä hengestämme ansaitsee myös erinomainen esihenkilömme Tarja Salonen. Hänen tukeensa voi luottaa joka ikisenä päivänä.
Mika Saranpää
Henkilökohtaisen avun palvelukoordinaattori