RAI-arviointi on osa asiakasturvallisuutta – 17.9. on potilasturvallisuuden päivä
Maailman terveysjärjestö WHO:n julistamaa potilasturvallisuuden päivää vietetään 17. syyskuuta. Suomessa vietämme sitä asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tämän vuoden teemana on ”oikea diagnoosi on turvallisuuden tae”. Sosiaalihuollon kielelle käännettynä se voisi olla, että oikeat palvelut ovat turvallisuuden tae.
Validiassa on käytössä toukokuussa 2023 kansalliseen käyttöön julkaistu RAI-osittaisarviointi, RAI CHA-VAP. Osallistuimme tiivisti sen kehittämiseen osana tavoittelemaamme laatujohtajuutta. RAI CHA-VAP on suunnattu vammaisten henkilöiden palvelutarpeenarviointiin sekä yksilöllisen palvelun ja hoidon suunnitteluun asumispalveluissa. Kehitysvammaisten palvelujen osalta meillä on käytössä RAI ID, joka on puolestaan suunnattu kehitysvammaisten henkilöiden palvelutarpeiden arviointiin ja hoidon suunnitteluun.
RAI-järjestelmää käyttämällä asiakkaiden toimintakykyä ja palvelutarpeita voidaan arvioida yhdenmukaisesti ja monipuolisesti. Arvioinnin tuottaman tiedon avulla palvelut pystytään suunnittelemaan yksilöllisesti ja kohdentamaan asiakkaiden tarpeeseen – myös asiakkaan voinnin muuttuessa. Oikeat palvelut oikeaan aikaan ovat keskeinen osa asiakasturvallisuutta ja laadukasta palvelua.
RAI-arvioinnin käytön perustana on asiakkaan tai tarvittaessa hänen läheisensä osallisuus palvelutarpeen arviointiin ja palveluiden suunnitteluun. RAI on merkittävä keskustelun ja kuuntelun väline ja erinomainen tapa saada henkilön oma ääni kuuluviin. Osallisuus oman arjen suunnitteluun tukee myös potilasturvallisuuspäivän teemaa palvelujen turvallisuudesta. Toimiva yhteistyö sekä asiakkaiden että heidän läheistensä kanssa varmistaa palvelun turvallisuuden, laadukkuuden ja yksilöllisyyden.
Henkilöstölle RAI-arviointi antaa yhdessä toteuttamissuunnitelman kanssa mahdollisuuden kehittää yhteistyötä, luottamusta ja kumppanuutta asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Lisäksi se mahdollistaa oman osaamisen kehittämisen muun muassa hoidon suunnittelun ja asiakkaiden osallisuuden tukemisen saralla.
RAI-järjestelmän käyttö tukee monin tavoin niin asiakkaita kuin henkilöstöä. Asiakkaiden palvelutarpeiden tunnistaminen, yksilöllinen palvelujen suunnittelu sekä asiakkaiden vahva osallisuus takaavat palvelujen laadukkuutta ja turvallisuutta.
”Ammattilaiset suunnittelevat hoitoa yhdessä mun kanssa. Mä voin osallistua ja tulla kuulluksi.” [1]
ILO:a kaikille kansainväliseen asiakas- ja potilasturvallisuus päivään 17.9.2024
Sari Vuorilampi, kehityspäällikkö, Validia Oy
[1] Suora lainaus opinnäytetyöstä Veijalainen, Inka 2024: RAI – tavoitteesta toteutukseen
Mittaamme systemaattisesti palveluiden laatua
Suomen suurimpana vammaispalveluyrityksenä Validia on ottanut strategiseksi tavoitteekseen olla suunnannäyttäjä ja rakentamassa Suomesta maailman paras maa vammaisille ja vammautuneille.