Siirry sisältöön
Hyvien valintojen viikko

Suomalaisen työn liiton lanseeraamaa Hyvien valintojen viikkoa vietetään tänä vuonna 29.4.–5.5. Kampanjan tarkoituksena on muistuttaa suomalaisen työn valinnan vaikutuksista. Kun maailman myllerrykset nakertavat kansalaisten ostovoimaa ja -halukkuutta ja sote-palveluiden kentällä kuohuu, on tärkeää muistaa suomalaisen palvelun ja työpaikan valinnan vaikutukset niin työllisyyteen, verotuloihin kuin huoltovarmuuteenkin.

Vapun ympärillä vietettävä Hyvien valintojen viikko on otollinen ajankohta miettiä omia valintojaan. Onhan vappu ihan virallisestikin suomalaisen työn päivä. Valitsemalla kotimaisen palvelun tuottajan ja työnantajan, kuten Validian, palautuu se valinta suomalaiselle yhteiskunnalle luoden hyvinvointia. Käytättämällä kotimaista palveluntuottajaa tuetaan suomalaista työtä, innovaatioita ja taloutta. ”Validia työllistää valtakunnallisesti yli 2000 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista niin kokopäiväisenä työnantajana kuin keikkatöitä tarjoavana yrityksenä. Palveluita tuotetaan niin Validian yksiköissä kuin kotiin vietävinä palveluina. Olemme monella paikkakunnalla merkittävä sote-palveluiden työllistäjä, ja samalla työpaikkoja luoden luomme myös taloudellista turvaa monelle suomalaiselle perheelle sekä eri alueille verotulojen muodossa”, sanoo Validian viestintä- ja markkinointipäällikkö Susanna Laine.

Yhteiseen hyvään

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Validialle Yhteiskunnallinen yritys -merkin, joka osoittaa, että yritys ratkoo yhteiskunnallisia ongelmia, toimii kestävän hyvinvoinnin rakentajana ja viestii toiminnastaan läpinäkyvästi. Merkki kertoo siitä, että yrityksellä on yhteiskunnallinen tarkoitus, ja että suurin osa yrityksen taloudellisesta voitosta kanavoituu yhteiskunnalliseen hyvään. Validian tuotot ohjautuvat suoraan omistajalle Invalidiliitolle, ja sitä kautta suomalaisten vammaisten ja vammautuneiden hyväksi.

Yhteiskunnallinen yritys -merkki toimii myös laadun takeena. Yhteiskunnan hyvyyden määrittää tunnetusti se, kuinka se kohtelee heitä, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Validia on osa 1938 perustettua Invalidiliittoa – suomalaisten vammaisten ja vammautuneiden omaa etujärjestöä, joka ajaa vammaisten ihmisten etuja ja tuottaa heidän tarvitsemiaan palveluita. Validia mullisti aikoinaan tavan, jolla Suomessa pidettiin huolta vammautuneista ja kehitysvammaisista ihmisistä.

”Olemme ylpeitä voidessamme olla mukana tekemässä työtä, joka hyödyttää suomalaista yhteiskuntaa. Validia on Suomen vanhin vammaispalveluiden asiantuntija- ja palveluyritys ja toimintakulttuurimme nojaa vahvasti historiaan ja sen myötä rakentuneeseen osaamiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisimme jämähtäneet paikallemme vaan pitkä kokemus antaa pohjan olla kehittämässä jotain ihan uutta suomalaiselle sote-kentälle. Viime vuosien aikana olemme kehittäneet globaalisti uniikin toimintakykymittarin vammaispalveluihin sekä testaamme mm. lääkerobottien ja muiden terveysteknologioiden käyttämistä palveluissamme. Haluamme aktiivisesti herätellä yhteiskunnallista keskustelua sosiaalipalveluiden tilasta ja ratkaisuista niihin”, kertoo Laine.

Valitsemalla kotimaista, valitset hyvää Suomeen

Yhteiskunnallisesta roolista kertoo myös Validialle myönnetty Avainlippu-tunnus, joka on osoitus siitä, että palvelut ovat täysin kotimaista alkuperää ja työllistävät Suomessa.

”Harjoitamme vastuullista liiketoimintaa ja tuotamme palveluita, joiden avulla taataan hyvää elämää, turvaa ja huolenpitoa niille ihmisille, jotka apua tarvitsevat. Toiminnallamme on merkittävä vaikutus Suomeen hyvinvointivaltiona ja vammaisten asemaan yhteiskunnassamme. Kaikki tuottamamme varat ohjataan asiakkaittemme elämänlaadun kehittämiseen joko Validian tai omistajamme toiminnan kautta”, kertoo tyytyväinen Laine.

Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta

Suomalaisen työn liiton selvityksen mukaan suomalaiset arvostavat kotimaisuutta erittäin paljon, sillä peräti 76 % suomalaisista ilmoittaa suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita. Tämä on kansainvälisestikin vertailtuna erittäin korkealla tasolla.

”Tässä ajassa korostuu erityisesti kotimaisten palveluiden brändimielikuva. Tiukempina aikoina kiinnitymme vahvemmin tuttuun ja turvalliseen, ja brändeillä on tässä iso merkitys.  Niiden avulla voimme auttaa suomalaisia tekemään hyviä valintoja ja yrityksiä olemaan valmiina ja vahvoina silloin, kun talous kääntyy kasvuun. Yrityksiltä halutaan kuulla, miksi kotimainen on paras valinta, tiivistää Suomalaisen työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Kotimainen palveluntuottaja ja työnantaja on myös arvovalinta. Rakennetaan yhdessä Suomesta maailman paras maa vammaisille ja vammautuneille.

Hyvien valintojen viikkoa(siirryt toiseen palveluun) vietetään 29.4.-5.5.2024. Teemaviikkoon voi osallistua valitsemalla Suomelle hyvää tekeviä tuotteita ja palveluita.

Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta kuluttajamarkkinoilla. Tarkastelun tuotekategoriat ovat ruoka, koti ja sisustus sekä vapaa-aika ja hyvinvointi. Mittaristossa tarkastellaan euromääräistä kuluttamista sekä asenteita suomalaisuutta kohtaan. 

Mittariston toteutti Aula Research Suomalaisen työn liiton toimeksiannosta. Mittaristo perustuu eri datalähteisiin, kuten kulutusdataan, kysyntätilastoihin, arvo- ja asennekyselyihin ja verkkoanalytiikkaan. Mittaristossa käytettyjä datalähteitä ovat Google Trends valittujen brändiparien suosio 2013–2023, S-ryhmän kulutusdata, Suomalaisen työn liiton arvo- ja asennekyselyt 2013-2023, Valmistajien näkymät -indeksikysely liiton jäsenyrityksille, Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpito, Teollisuuden liikevaihtokuvaajat, Kuluttajien luottamusindikaattori 2013-2023 ja Tullin Ulkomaankaupan tilastot.

Hyvien valintojen viikko (29.4.-5.5.2024) on kampanja, jossa kuluttajia muistutetaan suomalaisen työn valinnan vaikutuksista. Avainlippua sekä Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä kantavat yritykset kertovat, miksi juuri heidän tuotteensa tai palvelunsa on hyvä valinta niin yhteiskunnan, yrityksen kuin yksittäisen suomalaisenkin kannalta. https://suomalainentyo.fi/teemat/hyvien-valintojen-viikko/(siirryt toiseen palveluun)