Miten saan henkilökohtaisen avustajan?
Henkilökohtaisen avustajan saaminen on helppoa ja jokaisessa vaiheessa sinua auttaa osaava tiimimme. Voit olla meihin yhteydessä missä vaiheessa tahansa, riippumatta siitä, onko sinulla jo avustaja vai oletko ensimmäistä kertaa etsimässä itsellesi apua.
Miksi henkilökohtainen avustaja Validialta?
Olemme tunnettu ja asiakkaiden luottamuksen ansainnut pitkänlinjan toimija vammaispalvelussa. Henkilökohtaisessa avussa panostamme työntekijöiden kattavaan perehdytykseen sekä palvelun laatuu.
Käymme kanssasi yhdessä läpi palveluntarpeesi, jotta oma arkesi olisi mahdollisimman sujuvaa ja sinun näköistäsi. Jos sinulla on erityistarpeita, joihin meillä ei vielä löydy osaajaa, me koulutamme henkilökohtaisen avustajamme vastaamaan sinun avustustarpeitasi. Henkilökohtaiset avustajamme tekevät itsenäistä työtä juuri sinua varten. Heidän tukenaan on aina osaava ja oman alueensa tunteva esihenkilö. Tarvittaessa sinulla voi olla useampi henkilökohtainen avustaja. Meidän verkostosta voit löytää tarpeisiisi sopivia avustajia ja riittävä määrän sujuvan arjen mahdollistamiseksi.
Näin voit saada henkilökohtaisen avustajan
Lähdetään yhdessä rakentamaan sinun henkilökohtaisen avun polkuasi meidän ammattilaisten kanssa. Sinulla on kotikunnastasi riippuen monia mahdollisia tapoja saada itsellesi Validian henkilökohtainen avustaja. Kunnallasi saattaa olla käytössä palveluseteli tai sopimus suoraan meidän kanssa. Ota meihin yhteyttä, niin selvitämme yhdessä hyvinvointialueesi tilanteen ja teemme suunnitelman palvelusi aloittamisesta.
Oman hyvinvointialueesi sosiaalityöntekijä arvioi palveluntarpeesi ja me toteutamme palvelun sinulle tämän palvelusuunnitelman mukaisesti. Henkilökohtaisen avustajapalvelun voit saada käyttöösi muutamalla eri tavalla.
Minulla on palveluseteli
Henkilökohtaisessa avussa palvelusetelit ovat yleisesti käytössä ja täysin hyvinvointialueen maksamia. Mikäli sinulla on palveluseteli, palvelu ei maksa sinulle mitään. Palveluseteli antaa asiakkaalle vapauden valita ja hankkia tarvitsemiaan palveluita kaikilta palveluntuottajilta.
Jos sinulle on jo myönnetty palveluseteli, ota suoraan yhteyttä Validiaan. Käymme yhdessä kanssasi läpi avustustarpeesi ja toiveesi sekä kartoitamme tuntimääräsi ja sovimme avustusten aloittamisesta.
Palvelusetelin saaminen edellyttää hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon arvion palvelun tarpeestasi. Hyvinvointialue hyväksyy henkilökohtaisen avun palveluntuottajat, joiden palvelujen ostamiseen palveluseteliä voi käyttää. Tiedot palveluntuottajista ovat saatavilla hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä sekä hyvinvointialueen nettisivuilla.
Hyvinvointialue voi järjestää henkilökohtaista apua myös ostopalveluna
Tämä tarkoittaa sitä, että hyvinvointialue ostaa avustajapalvelun yhdeltä tai useammalta yksityiseltä palvelun tuottajalta. Ostopalvelusopimuksen ollessa kyseessä, hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun palveluntuottajat ja avustaja valitaan kilpailutuksen voittaneen ostopalveluyrityksen kautta. On tärkeää kuitenkin huomioida, että asiakkaalla on aina perustellusta syystä oikeus valita palveluntuottajansa.
Sosiaalityöntekijäsi saattaa siis ehdottaa sinulle suoraan Validian avustajaa, jolloin käymme keskustelua ensin suoraan hyvinvointialueen kanssa ja tämän jälkeen alamme miettimään kanssasi sopivaa avustajaa tarpeesi huomioiden.
Maksan henkilökohtaisen avustajani itse
Halutessasi avustajapalvelua, voit myös ostaa palvelun itse. Tällöin saat hinnastamme kotitalousvähennyksen.