Valviran valtakunnallinen valvonta päättyy 1.12.2021
Valvira on tänään 1.12.2021 ilmoittanut päättävänsä Validian asumispalveluita koskevan valtakunnallisen erityisvalvonnan. Valvonta alkoi lokakuussa 2020, ja tärkeimpiä valvonnan kohteita ovat olleet henkilöstön määrä, rakenne ja vastuut, lääkehoidon toteuttaminen, omavalvonnan kehittäminen sekä asiakkaiden palvelun odotusajat.
Päätöksessään Valvira toteaa Validian toteuttaneen määräyksen mukaista kehittämis- ja laatutyötä sekä parantaneen merkittävästi omavalvontaa. Valvonnan lopettamispäätöksen tarkemmat perustelut löytyvät; https://www.valvira.fi. Lisätietoja päätöksestä antaa ylitarkastaja Sari Vuorilampi.
Johtavana valvovana viranomaisena Valvira on arvioinut Validian jo käynnistämät sekä työn alla olevat toimenpiteet oikeiksi ja riittäviksi, jotta valtakunnallinen erityisvalvonta voidaan päättää. Validia on valvonnan aikana laatinut laajan kehityssuunnitelman palveluiden hoidon laadun varmistamiseksi sekä toteuttanut ja raportoinut yksityiskohtaisesti tehdyistä toimenpiteistä sekä niiden vaikutuksista. Tätä työtä yhtiö jatkaa edelleen. Viranomaisten on voitava todentaa, että Validialla on kyky tuottaa vammaispalveluita viranomaismääräysten ja asiakassopimusten mukaisesti, valtakunnallisesti yhteneväisillä prosesseilla sekä raportoida toimintaansa ja palveluiden laatua.
Validian uusi strategia, ”Rakennetaan Suomesta maailman paras maa vammaisille ja vammautuneille”, on osoitus yhtiön johdon vahvasta tahtotilasta kehittää palveluiden laatua sekä varmistaa yhtenäisen ja laadukkaan hoidon toteutuminen kaikissa Validian tuottamissa palveluissa ja kaikissa toimipaikoissa.
Validian vammaispalveluiden laatua valvotaan jatkossa yleisten prosessien mukaisesti niin yhtiön omavalvonnan, palveluita ostavien kuntien, aluehallintovirastojen sekä Valviran toimesta. Lisäksi Validia pyrkii parantamaan vuoropuhelua palveluiden käyttäjien sekä heidän läheistensä kanssa.
Seuraamme aktiivisesti sekä palveluiden laatua että henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Havaitessasi kehityskohteita Validian palveluissa, toivomme sinun ottavan yhteyttä asumisyksikön yksikönpäällikköön tai Validian www-sivujen palautekanavan kautta. Yhteydenottolomake on tarkoitettu sekä työntekijöiden, asiakkaiden että muiden henkilöiden käyttöön, ja palautetta voi antaa myös nimettömästi. Kaikkiin yhteydenottoihin pyritään vastaamaan kolmen päivän kuluessa: https://validia.fi/yhteystiedot/yhteydenottolomake.
Lisätietoja:

Lisää ajankohtaisia uutisia
Asumisen toimintatapauudistus rakentaa entistä parempaa palvelua ja asiakaskokemusta
Uutiset 27.4.2023Laatujohtajuus tarkoittaa mielestämme työn selkeyttä ja vaikuttavuuden läpinäkyvyyttä. Tätä tavoitellaksemme olemme uudistaneet tapaamme johtaa ja mitata laatua sekä ohjata jokapäiväistä työtä.

Kuntoutuskeskus Synapsian avoimet ovet
Uutiset 13.4.2023Kuntoutuskeskus Synapsian avoimissa ovissa tutustutaan vaikeavammaisten kuntoutukseen, kuntoutustiloihin sekä päästään kokeilemaan erilaisia kuntoutusteknologioita ja -apuvälineitä …

Validian vastine MTV3:n uutisointiin 8.4.2023
Uutiset 8.4.2023Validia haluaa oikaista MTV3:n 8.4. uutisoimia Validiaa koskevia asioita. Yhtiö on antanut artikkeliin liittyen useamman puhelinhaastattelun sekä vastannut sähköpostitse esitettyihin kysymyksiin. Katsomme, että toimittajalla olisi ollut halutessaan aikaa tarkistaa asioita myös aluehallintoviranomaisilta. Mielestämme juttu ei anna oikeaa kuvaa Validian henkilöstön resurssoinnin eikä palveluiden toteutumisen osalta.