Uutinen

Validian uusi laatujohtaja Riikka Haahtela: ”On palkitsevaa päästä miettimään palveluidemme laatua perusteellisesti ”

Validian uusi laatujohtaja Riikka Haahtela iloitsee siitä, että saa työssään olla lähellä asiakkaita ja pohtia, miten Validia voi parhaiten vastata heidän tarpeisiinsa
Riikka Haatela2

Mistä hyvä arki syntyy? Mitä laatu tarkoittaa asumispalveluissa – tai kuntoutuksessa ja henkilökohtaisessa avussa? Miten Validian asiakkaiden osallisuutta voidaan parhaiten vahvistaa?

Muun muassa näitä kysymyksiä Riikka Haahtela on pohtinut työkseen tammikuusta saakka, jolloin hän aloitti Validian laatujohtajana. ”Tulen Validialle aluehallintovirastosta, ja olen nähnyt viranomaistyössä yhden näkökulman laatuun. On tosi hienoa ja palkitsevaa päästä nyt miettimään palveluiden laatua perusteellisesti alusta lähtien: millaisia palveluja ja niiden sisältöjä haluamme Validialla olevan”, Haahtela sanoo.

Validia on vammaispalvelujen markkinajohtaja Suomessa, ja yritys haluaa olla myös laatujohtaja. Tavoitteena on, että asiakkaat voivat aina luottaa Validian palveluiden korkeaan laatuun, asiakaslähtöisyyteen ja edelläkävijyyteen. ”Me Validialla toimimme arvojemme mukaisesti. Olen tosi innostunut työstäni, sillä minulle on tärkeää olla lähellä asiakkaita ja miettiä, millä tavalla vastaamme parhaiten heidän tarpeisiinsa.”

Laatutiimi tukee kaikkien työtä
Palvelujen korkean laadun ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi laatua on pystyttävä seuraamaan ja arvioimaan järjestelmällisesti.

Validiassa aloitettiin tämän varmistamiseksi viime vuonna laaja laadun kehitystyö (LAKE), jonka tuloksena on syntynyt uudenlaisia toimintamalleja. Nyt kun perusta on luotu, laadun kehittämisessä on siirrytty jatkuvan kehittämisen vaiheeseen (JAKE). ”Laatutiimiin on haettu monenlaista osaamista. Tiimin tehtävänä on tukea palvelutoiminnan prosesseja ja varmistaa, että laatu on osana työntekijöiden työtä”, Haahtela tiivistää.

Laatu näkyy asiakkaiden arjessa
Haahtelan ja hänen tiiminsä keskeisiin tehtäviin kuuluu laatujärjestelmän ja laatumittareiden kehittäminen. ”Mietimme parhaillaan, millaisen laatujärjestelmän haluamme ja millaisia mittareita tarvitsemme kuvaamaan niitä asioita, jotka koemme tärkeiksi. Laatujärjestelmä tukee johtamista ja kaikkea arjen tekemistä.”

Haahtelalle laatujärjestelmän kehittäminen yhdessä asiakkaiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa on innostavaa työtä. ”Laatutiimissä pääsee tarkastelemaan asioita uudella tavalla ja toteuttamaan ideoitaan. Tässä työssä on oikeasti mahdollisuus saada aikaan parempia palveluja, mikä näkyy suoraan asiakkaiden arjessa.”

Päämääränä hyvät kokemukset palvelusta
Pohjimmiltaan laadussa on siis kysymys käytännönläheisistä asioista: siitä, millaista asiakkaiden arki on ja mikä tekee palvelusta hyvän kokemuksen. ”Vammaispalvelujen laatu syntyy monista asioista, ja jokaisella asiakkaalla on oma näkemyksensä siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä”, Haahtela sanoo.

”Asumisen laatuun voivat kuulua esimerkiksi asumisen ympäristö, työntekijöiden ja asiakkaiden kohtaaminen, mielekäs tekeminen sekä hyvä ruoka.”

Asiakkaat parhaina asiantuntijoina
Haahtela muistuttaa, että asiakkaiden osallisuuteen kannustaminen on tärkeää. Asiakkaat ovat oman arkensa parhaita asiantuntijoita, joten heidän ideansa laadun kehittämiseksi ovat korvaamattoman arvokkaita. Samalla osallistuminen ja kuulluksi tuleminen vahvistavat kokemusta hyvästä laadusta. ”Asiakkaamme ovat kaiken työmme ytimessä. Heidät pitää ilman muuta saada mukaan prosesseihin, aivan kuten työntekijämme ja koko heidän ammatillinen osaamisensakin”, Haahtela toteaa.

Haahtela haluaa lisäksi tiivistää vuoropuhelua kuntien, viranomaisten ja muiden ulkoisten sidosryhmien kanssa. ”Haluamme tehdä laadun kehitystä hyvässä yhteistyössä kaikkien tahojen kanssa, jotta asiakkaamme saavat parasta mahdollista palvelua.”

 

Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä

020 33 1200

Haluan että minuun otetaan yhteyttä

 

Täytä yhteydenottolomake