Porslahden Validia-talossa huomioidaan aina ensin asiakkaan etu

”Ensimmäiseksi kun tulin Porslahden taloon, aloimme yhdessä henkilöstön kanssa selkiyttämään talomme toimintatapoja asukkaidemme hyvinvointia ajatellen.” muistelee Helsingissä sijaitsevan Porslahden Validia-talon yksikönpäällikkö Raija Koskela puolentoista vuoden takaista tuloaan.
Thumbnail

Yksikönpäällikkö Raija Koskelalla on aikaisempaa vahvaa kokemusta yli 16 vuotta liikunta- ja aivovammaisten asumispalvelusyksiköissä. Hän on ollut haluttu esimies erityisesti haasteellisissa yksiköissä.

”Olin jo aikaisemmin tutustunut Validiaan työnantajana ja olin hyvin kiinnostunut yrityksestä ja sen edustamista arvoista sekä suomalaisesta omistajapohjasta, Invalidiliitosta. Minulle on tärkeää, että työ on merkityksellistä eikä vain se, että saan työstä palkan.” Raija kertoo. Kun Raijaa sitten pyydettiin Validian Porslahden yksikönpäälliköksi, päätös ottaa vastaan tarjottu työ syntyi nopeasti, vaikka häntä jännitti irrottautua pitkästä palvelusuhteesta.

Raija on koulutukselta lähihoitaja ja suorittanut sen jälkeen AMK-sosionomin tutkinnon.

”Kuntoutuksesta minulla on omakohtaista kokemusta 19-vuotiaan poikani kautta. Hän neliraajahalvaantui jäätyään polkupyörällä auton yliajamaksi. Poikani vammautuminen on tuonut uusia näkökulmia elämään. Olen myös oppinut kohtaamaan pyörätuolilla liikkuvan aina ihmisenä enkä vain liikuntavammaisena.”

Talon vahvuus on osaava ja ammatillinen henkilöstö

Raija kertoo, että hänen omaan esimiehenä työskentelemiseensä liittyy vahvasti henkilöstön osallistaminen. ”Se on mielestäni esimiehisyyden perusta. Hoitajamme ovat ammatillisia ja osaavia ja tietävät oman osaamisensa rajat. Omien rajojen tunteminen on ammatillisuutta, kun tietää millä tavalla voidaan auttaa asiakasta. On asioita, jotka tehdään tietyn toimintatavan mukaan aina, mutta useimmiten henkilöstö osallistuu pohdintaan asiakkaiden hoitamiseen liittyvissä asioissa.”

Raija korostaa asiakkaiden itsemääräämisoikeuden kunnioittamista.  Joskus henkilöstö joutuu kuitenkin keskustelemaan myös haastavista asioista asiakkaiden kanssa. Näitä voivat olla vaikkapa omasta hygieniasta huolehtiminen ja avun vastaanottaminen. ”Osaamme kohdata haasteellisetkin tilanteet ammatillisesti. Pystymme huolehtimaan asukkaista joka tilanteessa.” Raijaa summaa henkilöstön taitavuutta. "Porslahden Validia-talon vahvuus on osaava ja ammatillinen vakiohenkilöstö, joka asettaa asiakkaan edun etusijalle."

Jos asia on tärkeä asukkaalle, niin se on tärkeä myös henkilöstölle

Porslahden henkilöstö kohtaa ja kuuntelee asiakkaita joka päivä arjen toimissa. Kuuntelemisen taito koetaan talossa tärkeäksi, koska silloin voidaan aidosti tehdä se, mikä luvataan.

Kerran kuukaudessa kutsutaan asiakkaat sekä omaiset ja läheiset yhteiseen yhteisöpalaveriin, jossa käydään läpi iloja, toiveita ja haasteita. ”Aina on yhtä mieluisaa kuulla, kuinka joku asiakas sanoo, että minulla ainakin kaikki on hyvin!” kertoo Raija Koskela tyytyväisenä ja jatkaa, että merkityksellisiä kohtaamisia syntyy spontaanisti asiakkaiden kanssa myös hänen huoneensa ovella. ”Aamulla asiakas pyysi minua sanomaan siivoojalle, että tulisi vasta klo 11 siivoamaan, koska hänellä on ennen sitä muuta tekemistä. Nämä ovat arkisia pieniä asioita, mutta jos asiakas vaivautuu tulemaan minulle kertomaan asiansa, niin tiedän, että se on tärkeä asia hänelle. Meihin voi luottaa, että asiat hoituvat.”

Lue tästä lisää talosta.

 

Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä

020 33 1200

Haluan että minuun otetaan yhteyttä

 

Täytä yhteydenottolomake